Maksuton Stressinhallinnan opas

Tasapainon taika

itsehoito itsetuntemus kehomieliyhteys keskittyminen läsnäolotaidot tasapaino
7c4z88xhtwb0o9qqhcv9 tasapaino avartamo
Avartamo
Tasapainon taika
12:24
 

Lue tai kuuntele (12 min äänite yllä)

Ihailin tässä yhtenä kauniina iltana rantakävelyllä hienosti pinottua kivitornia, joka näytti pysyvän kuin ihmeen kaupalla pystyssä järkähtämättä. Jäin pohtimaan tasapainon perustaa ja sitä, miten me saamme joka päivä tavoitella tasapainoa elämän yllätysten virrassa.

Miten pitää yllä omaa tasapainoa
elämän jatkuvassa muutosvirrassa?

Kaikkihan me tiedämme, että hyvän tasapainon ydin on kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ja terveellisissä elämäntavoissa. Tiedostamme myös miten tärkeää on, että elämän eri osa-alueet ovat balanssissa ja sopivassa suhteessa keskenään.
Mutta miten pitää kiinni näistä hyvistä aikeista arjen pyörteissä?

Monen arki on sellaista rumbaa, että balanssia saa hakea joka päivä alkaen ihan siitä, miten jaamme aikamme ja energiamme levon, vapaa-ajan, työn ja/tai opiskelun, harrastusten, perheen ja läheisten kanssa.

Sisäiset ja ulkoiset paineet voivat aiheuttaa
omiin aikeisiin ja suunnitelmiin helposti epäröintiä,
valinnanvaikeuksia ja horjumista.

Esimerkiksi pitkän talven jälkeen odotettu valoisa kesä ja loma voi vetää moneen suuntaan…vaikka ehkä juuri tasapainon nimissä itse haluaisinkin vain kömpiä kirjani kanssa riippumattoon.

Tasapainon taito

Vakaa tasapaino rakentuu pitkälti samoista elementeistä niin joogamatolla kuin elämässä muutenkin. 

Läsnäolo- eli tietoisuustaidoista ja kehomieliyhteydestä on iso apu henkisen ja fyysisen tasapainon vaalimisessa ja stressinhallinnassa.  Jos mielemme harhailee muualla, emmekä ole tässä hetkessä läsnä eli hereillä ja ”ohjaksissa”, tasapainomme horjuu helpommin häiriötekijöistä.

Tämä pätee niin joogamatolla kuin sen ulkopuolella. Hyvä tasapaino tekee meistä myös joustavia ja parhaimmillaan havaitsemme häiriötekijät jo matkan päästä ja osaamme varautua ja välttää niitä jo ennalta.

Vaali, horju ja harjoita

Kehon ja mielen yhteys on arvokas viesti- ja hälytysjärjestelmä, joka tukee meitä sekä fyysisissä että henkisissä haasteissa, mm. stressinhallinnassa.  Yksinkertaisilla fyysisillä tasapainoharjoitteilla voit hyvin testata ja vahvistaa keskittymiskykyäsi ja tasapainoasi.

Oma tapani on aloittaa aamu herättelemällä kehoa ja mieltä  venytyksillä ja tasapainoliikkeillä. Se on itselläni tietynlaista tietoista asettumista päivään.
Teen yksinkertaisia joogan ja suomalaisen terveysliikunnan asahin tasapainoliikkeitä myös silloin kun haluan rauhoittaa mieleni tai kun keskittymiskyky tuntuu olevan tiessään esim. töiden keskellä.

Kokeile vaikka heti yhdellä jalalla seisten! Tunnustele ja hae asentoasi, pysy siinä… kunnes mielesi harhautuu ja kehosi horjuu… ja saat aloittaa alusta, yhä uudelleen ja uudelleen.

 ”Where the mind goes, energy follows”,  sanotaan joogassakin.
”Minne mieli menee, energia seuraa.”

Voit havaita kehon ja mielen yhteyden merkityksen myös henkisen tasapainon harjoituksissa, niihinkin tarjoutuu hienoja tilaisuuksia monta kertaa päivässä!  Kokeile vaan aina kun huomaat - ja maltat! 


Harjoitusmaasto arjessa


Mielen kuohuissa on hyvä tilaisuus pysähtyä tutkimaan omia mielen puuskahduksia  – tai suoranaisen myrskyn nousemista mielen vesilasissa; hengityksen ja sykkeen kiihtyminen kehossa, niskan tai leukaperien kiristyminen…
ja harjoittaa lempeän avoimella, tutkivalla asenteella hengityksen avulla oman mielen rauhoittamista ja palautumista takaisin omaan keskustaan, tasapainon ytimeen.

Tasapainon perusta

Maanläheisessä ja elämänmyönteisessä logofilosofiassa korostetaan ihmisen henkistä potentiaalia ja arvojen merkitystä. Viktor Franklin (1905-1997) kehittämän logofilosofian mukaan mielekkään ja merkityksellisen elämän perusta on omien arvojen tunnistaminen ja niiden toteuttaminen. Siitä kumpuaa myös henkisen tasapainon perusta.

On helpompi pitää oman elämän balanssi vakaana
maailman menossa ja myrskyissä,
kun omat elämän arvot ja prioriteetit ovat selvillä.    

 

Sisäiset tai ulkoiset häiriötekijät ja elämän haasteet eivät saa niin helposti meistä otetta ja tempaistua pois tasapainosta.  Horjuminen kuuluu asiaan, mutta siitä palautuu helpommin omaan keskustaan. Ihan kuin joogamatollakin.

Kesä ja kausihuolto

Kesä ja loma-aika antaa yleensä arkeen väljyyttä ja tilaa itsensä hoitamiselle.
Pysähtyä ja ottaa aikaa itselle tärkeille asioille, ladata akkuja ja vahvistaa omaa perustaa ja jaksamista.

Mitä kaipaat tähän kesään, miten voisit hoitaa ja vaalia kehosi ja mielesi tasapainoa?
Mikä vahvistaisi omaa hyvinvointiasi, mikä antaisi lisää energiaa, iloa tai rentoutta, rauhaa, mitä ikinä kaipaatkaan?
Mitä toiveita ja aikeita haluat toteuttaa, pienempiä tai isompia haaveita tai muutoksia elämässäsi? Millaisin teoin ja askelin?

Kesän hyvistä hetkistä saa valtavasti talteen energiaa, joka antaa voimia ja tasapainoa ja kantaa pitkälle arkeen.

Ota kesääsi aikaa vaalia tasapainoasi tekemällä asioita, joilla on merkitystä,
joista iloitset ja nautit. 

Kysy itseltäsi mitä ne ovat, vain sinä tiedät!

 

Jos aihe puhuttelee ja kiinnostaa:
lue lisää Kartta ja Kompassi -mentoroinnista!  

(Kirjoitus julkaistu 1. kerran 06/2018)