Kartta ja kompassi kohti syvempää merkitystä, tasapainoa ja elämäniloa

  • Logoterapeuttista, tarkoituskeskeistä ohjausta elämän valinnoissa, muutoksissa ja haasteissa
  • Mindfulness-ohjausta tietoisuustaitojen vahvistamiseen
  • Stressinhallinnan ohjausta

Mentorointini viitekehykset:

IMG_0578

Logoterapia

Avartaa näkökulmia
elämän risteyksissä, valinnoissa ja haasteissa

Viktor E. Franklin (1905-1997) kehittämä logoterapia perustuu tarkoituskeskeiseen elämänfilosofiaan, joka korostaa ihmisen henkistä ulottuvuutta ja potentiaalia, vastuuta ja vapautta elämän valinnoissa.

taivas

Mindfulness (MBSR)

Vahvistaa tietoisuustaitoja ja stressinhallintaa

Jon Kabat-Zinnin (s.1944) kehittämä
rentoutus- ja stressinhallintamenetelmä
hyväksyvän tietoisen läsnäolon avulla
(Mindfulness-based stress reduction, MBSR)

 

kivet

Asahi Health®

Vahvistaa ja hoitaa kehon ja mielen yhteyttä vaalien

Suomalaisten ammattilaisten kehittämä Asahi-Health®  on monitasoinen, vahvistava, hoitava ja palauttava terveysliikunta, jossa vaalitaan kehon ja mielen viisautta itämaisen ja länsimaisen terveysliikunnan perinteitä yhdistäen.

IMG_4629

Seasonal Yoga

korostaa kokonaisvaltaista kehon ja mielen hyvinvointia ja yhteyttä luontoon.

Seasonal  Yoga on hathajoogaa,  jossa korostuu perinteisen kiinalaisen terveystiedon perusajatus luonnon ja vuodenaikojen vaikutuksista energiaamme ja elimistöömme.

IMG_0299

Tilaa Avartamon uutiskirje

Ilmoittaudu postituslistalleni ja saat sähköpostiisi tietoa, josta toivon olevan sinulle hyötyä ja iloa. Yhteystietosi pysyvät luottamuksellisina ja voit milloin vain poistua listalta.

pihakukka (3)

Avartamo Facebookissa

7 hours ago

Avartamo

Lämpimiä uimavesiä odotellessa avaudutaan ja sulkeudutaan kuin simpukka!🐚💜🐚

Monille tämä on yksi asahin lempiliikkeistä, minulle myös! Liikkeen jälkikaikuina nousee usein todella miellyttäviä tuntemuksia. Kokeile!

🐚1. Asetu hyvään aloitusasentoon. Jalat noin lantion levyisessä haarassa, polvet pehmeinä. Rankasi rennon ojentuneena, hartiat ja niska rentona ja leuka, pää neutraalissa asennossa.

🐚2. Uloshengityksellä; anna katseesi ja pään liukua alaviistoon ja pyöristä rauhassa selkääsi, vie samalla kädet edessä yhteen kämmenselät vastakkain.

Tunne selän pyöristys koko rangassa ja lapaluiden välinen alue leveänä kumartuessasi tunnustellen itsellesi sopivan verran eteen ja alaspäin.

🐚3. Sisäänhengitys; tee hengitykselle tilaa avautumalla kiireettä kuin simpukka, ojentaen vartalo ja avaten samalla kädet vartalosta ulospäin sivuille sopivalle korkeudelle, katse hieman ylöspäin (niska, hartiat rentoina).

Tunne miten lapaluut vetäytyvät yhteen, rintakehä avautuu, ja saat venytyksen ulottumaan käsivarsiin saakka.
Pst. saat vielä hyvän spiraalikierron vielä käsiin kun käännät peukalot lopuksi vähän taaksepäin!

4. Toista rauhassa muutamia kertoja, ole läsnä liikkeessä ja anna hengityksen johtaa. Liike seuraa hengitystä ja polvet joustavat pehmeästi mukana liikkeessä, vajoten hieman simpukan sulkeutuessa ja ojentuen avautuessa. Aisti kehon tuntemukset liikkeesi eri kohdissa.

5. Jatka liikkeen jälkeen tasaushengityksillä, (=sisäänhengityksellä nosta kämmenet ylöspäin ilmaa edessäsi ja uloshengityksellä laske ilmaa kääntäen kämmenet alaspäin. Anna polvien pehmeästi rytmittää liikettä.)

Aisti samalla liikkeen ja hengityksen virtaa ja skannaa liikkeen vaikutuksia, kaikkia esiin nousevia tuntemuksia kehossasi.

🐚Hidas, rauhallinen hengityksen rytmissä etenevä simpukan sulkeminen ja avaaminen on loistava ja monivaikutteinen harjoitus.
Se on soveltaen kaikille sopiva, pehmeästi, oman kehon rajoja tunnustellen.

🧡Mielikuva simpukasta, joka avautuu näyttämään helmensä koko maailmalle, sopii mainiosti pienemmille ja isommille maakravuille!
🐚💜🐚

Tuntuuko asahi hyvältä, onko se jo tuttua sinulle?

3.6. Alkaa uusi jakso asahi+mindfulness online-ryhmää. Siellä lisää näitä ja paaaaljon muuta! 😊Lue lisää ja tule mukaan!

www.avartamo.fi/asahi-pienryhma/
... See MoreSee Less

View on Facebook

2 days ago

Avartamo

Jos vesi on vielä liian kylmää, asahia voi uida kuivalla maalla!🤗

1. Ota hyvä tasainen paikka ja perusasento, n. lantion levyinen haara tai hieman pienempi.
Valitse tukijalka ja maadoita se alustaan hyvin.
Ota katseella maisemasta tukipiste. Se tukee tasapainoasi. Samoin keskittyminen hengitykseesi! ⚖

🐸 Hengitys ohjaa uintia. Sisäänhengitys; kädet lähtee sammakkouintiin, niska rentona, toinen jalka lähtee samalla uintiliikkeeseen tukijalan vieressä ympyrää tehden, maata viistäen tai ilmassa.
Uloshengitys paluu keskelle aloitusasentoon.

🐸Tee rauhassa ja rennosti keskittyen molemmille puolille.
Huomaa puolierot tasapainossasi ja aisti kehon tuntemuksia liikkeen jälkeen tekemällä rauhassa tasaushengityksiä (=nosta käsillä edessäsi happea kämmenet ylöspäin sisäänhengityksellä ja laske kämnenet alaspäin uloshengityksen virrassa, polvet joustaa liikkeessä pehmeästi mukana).

2. Koko kehon venytys- ja tasapainoliike
🧍‍♂️⚖🧍‍♀️
Valitse tasainen alusta ja rennon ojentunut peruasento, noin lantion levyinen haara tai hieman pienempi.

🤲Ota käsillä edessäsi oleva näkymätön tukikaide kämmenillesi.
Purista kaiteesta kun viet sisäänhengityksellä painosi kantapäillesi.
Uloshengityksellä irrota kaiteesta, siirrä paino päkiöille ja varpaille ja suorista samalla kädet alas vartalon sivuille venytykseen. Kämmenet työntävät maata kohti. Jatka liikettä kiireettömästi oman hengityksen virrassa, vieden painoa vuoroin kantapäille, vuoroin varpaille.

Tunne koko kehon venytys ojennnuksessa. Jalkapohjista alkaen kaikki kehon osat saavat venytyksen, sormenpäihin, niskaan, päälaelle saakka! 💚

☀️Jää lopuksi seisomaan sopivaan asentoon hetkeksi kehon skannaukseen, aistimaan liikkeiden kaikua kehossa, hengityksen virtaa, laineiden liplatusta, linnun laulua, mitä onkaan ympärilläsi.🌞🌊🍀💚🐸

.

#tasapainoharjoitus #asahihealth
#ulkoilukannattaaaina
#ulkotreeni #luontoyhteys
#luontohoitaamieltä #kehomieliyhteys #itsehoito
... See MoreSee Less

View on Facebook

5 days ago

Avartamo

Mikä ilo saada tarjota tätä konkreettista, toimivaa täsmätukea stressinhallintaan!😃
💪🧘‍♀️👍

3.6. alkaa uusi neljän kerran jakso asahia+mindfulnessia online!

Livesessiot 3.6.-24.6 aina keskiviikkoisin klo 17-18.15.

Ja huom. tallenteet 75 min sessiosta käytössä koko jakson ajan.🍀☀️

Nähdäänkö?
Tule mukaan kokemaan läsnäoloharjoitteiden vaikutus ja voima!

Lisätiedot täältä: www.avartamo.fi/asahi-pienryhma/
... See MoreSee Less

View on Facebook

“Sain uusia näkökulmia ja ideoita. Oli kiinnostavaa keskustella asioista eri tasolla kuin olen tottunut psykoterapiassa tai kotona."
"Opin ajattelemaan asioita uudella tavalla."

Hernesaari
Kartta ja Kompassi-ryhmän palautetta

"Kotoisa ja rento tila, lattialla istumiset tyynyineen. Johdonmukainen ja johdateltu keskustelu. Avoin ilmapiiri ja turvallinen olo."

"Sain kurssilta ahaa -elämyksiä ja uusia välineitä omien elämänasenteiden tarkasteluun."

"Hieno yhteisöllinen kokemus työstää asioita ryhmässä mutta silti omalla tavallaan."

kukka
Kartta ja Kompassi -ryhmän palautetta