Stressinhallinta ja sen taito

burnout itsehoito läsnäolotaidot mbsr stressinhallinta stressinhoito tietoisuustaidot
Avartamo blogi-Stressinhallinta ja sen taito

Vilkkuuko sinunkin stressivalosi vähän väliä punaisella? 
Tehokkuutta ihannoiva aikamme ja 24/7 kulttuuri pitää huolen siitä, että impulssien virta on katkeamaton ympäri vuorokauden.
Jatkuva, yleinen kiire on tätä päivää ja stressinhallinta on entistä enemmän jokaisen omalla vastuulla.  Stressinhallinnasta on tullut niin tärkeä elämäntaito, että sitä pitäisi opettaa jo kansalaistaitona.

Stressi kuuluu elämään

Stressi kuuluu elämään, halusimme tai emme. Joihinkin sen aiheuttajiin voimme vaikuttaa, toisiin emme.  Arjen pyörteissä stressi saattaa vallata helposti ja ihan huomaamatta liian ison otteen elämästä ja arjesta. Miten niin käy?

Stressiin on monta tietä ja syytä,
myös se hyvin inhimillinen tarve,
että haluamme täyttää tehtävämme,
omat ja ympäristömme odotukset.  

Haluamme tuntea toisten arvostusta ja kokea hyväksyntää, olemalla mm.avuksi toisille.  Tämä kaikki on ihmismielelle luontaista ja ilmentää myös hyväntahtoisuuttamme.  On haastavaa samaan aikaan osata huomata ne hetket, jolloin olisi hyvä pysähtyä sanomaan ei tai vetämään rajoja tiukemmalle. Mielummin venytämme niitä!

Näistä ja monen monista muista syistä stressi pääsee usein kasaantumaan huomaamatta. Vähitellen sitä vaan alkaa sopeutua kasvavaan kiireeseen, josta tulee olotilana ”uusi normaali”.   
Tilanne voi viedä siihen, ettei levolle ja palautumiselle tunnu olevan oikein ikinä aikaa.
Kun näin jatkuu pitkään, tulee kohta, jossa keho ja mieli ei ehkä ”osaa” enää rentouta levossakaan.  Onko tämä sinulle tuttua?

Onko stressivalosi jämähtänyt punaiselle?

Palautuminen stressistä vaatii yksinkertaisesti lepoa ja tilaa, jossa aivot ja koko elimistö saa latautua ja rentoutua riittävästi.
Se on elintärkeää; ilman riittävää palautumista stressi syö voimavaramme loppuun ja virta yksinkertaisesti loppuu jossain vaiheessa.  Sinnikkäimmillä suorittajilla tie voi olla monivaiheinen ja pitkä ja  johtaa vakavaan uupumukseen.

Uupumus eli burn out -tila tarkoittaa kokonaisvaltaista väsymystä ja jatkuvia stressioireita, joista keho ja mieli eivät palaudu lepotilaan vapaa-aikanakaan.  
Jokainen loppuun palamisen kokenut, minä myös, tietää, että kyseessä ole mikään sankaritarina, kaikkea muuta.

Stressi ja sen oireet ovat yksilöllisiä ja monenkirjavia. Jos päivät tuntuvat puurtamiselta ja jatkuvalta suorittamiselta, koet kiirettä siirtyä asiasta seuraavaan tai sinun on vaikea päästä asioista irti ja rentoutua, koet jatkuvaa alakuloa, ilottomuutta, ärtyisyyttä tai  esim.  uni-, muisti- tai keskittymisvaikeuksia, on stressimittarisi jo pitkällä punaisella. Useimmilla meistä myös keho kapinoi ja yrittää saada viestiä perille lihasjännityksin, päänsäryin, vatsavaivoin ynnä muin hälytysmerkein.

Jos tunnet asian koskettavan sinua, pysähdy ennen kuin on pakko.
Pistä kiila kiireen väliin ja kysy itseltäsi: ”Missä menen ja miksi?”

Työkalupakki

Stressinhallinnan itsehoitoon ja ylläpitoon löytyy usein sopivat työkalut ja riittävät välineet ihan omasta viisaudesta, vaikeinta on vain huomata ottaa ne ajoissa käyttöön!  

  • Alkuun on hyvä lähteä tarkistamalla ”perusasetukset” ja tehdä tarvittavat säädöt liikunnan, levon, ravinnon, työn ja vapaa-ajan keskinäiseen tasapainoon.

  • Seuraavaksi on aika kaivaa syvemmältä, tarkistaa prioriteetit ja raivata tietoisesti lisää aikaa niille asioille ja elementeille elämässä, jotka sinua ravitsevat ja lisäävät iloasi, nautintoa, kiitollisuutta elämää kohtaan.

  • Millaiset asiat ja elämykset ravitsevat ja energisoivat sinua? 
    Musiikki, kirjat, luonto, ihmissuhteet, lemmikit, avantouinti, urheilu, jooga, luontoretkeily, käsityöt, nikkarointi, vapaaehtoistyö, puutarhanhoito vai joku ihan muu – mikä?
    Miten voisit lisätä elämääsi - mitä voit karsia tai vähentää? Tee tietoisia valintoja.

  • Stressinhallintaan liittyvistä kirjoista voi saada suurta hyötyä ja oivalluksia, jos kaipaat tietoa, syvempää muutosta ja tukea stressinhallintaan.  Aihetta käsittelevistä kirjoista ei nykyään ole pulaa, ihan päinvastoin!

  • Lukeminen tuo tietoa ja ymmärrystä, mutta tukea konkreettisiin käytännön elämäntapamuutoksiin ja niiden vakiinnuttamiseen on hyvä harkita. Etsi itsellesi sopivan oloisia vertaisryhmiä, kursseja tai yksityistä ammattitaitoista ohjausta.

  • Ja huom. jos kärsit pitkään jatkuneesta stressistä ja vakavista stressioireista, konsultoi ensin lääkäriä.

 

Tietoisuustaidot ja muu tuki

Stressinhallinnan taito kysyy ennen kaikkea itsetuntemusta, halua ja rohkeutta arvioida omaa tilannetta ja omia tapoja, arvoja, asenteita ja valintoja.
Lisäksi tarvitaan extra-annos myötätuntoa itseä kohtaan. Tästä on tunnetusti pulaa etenkin ns. perfektionisteillä ja suorittajilla<3.

Matka muutoksiin ei useinkaan ole nopea ja kuten Jon Kabat-Zinn toteaa, se ei ole helppoa, koska tulet kohtaamaan vain itsesi.
Kabat-Zinn (s. 1944) on ennaltaehkäisevän lääketieteen professori, joka toimiessaan Massachusettsin  (USA) yliopistollisen sairaalan stressinhallintaklinikan perustajana ja johtajana alkoi jo 1970-luvun lopulla kehittämään tietoisuustaitoihin (mindfulness) perustuvaa tutkittua ja tunnettua MBSR- stressinhallintamenetelmää.

Tietoisuus- eli läsnäolotaitojen vahvistaminen ja harjoittaminen
on matka, joka palkitsee!

Omien tapojen, ajatusten  ja asenteiden tunnistaminen ja tiedostaminen, lisääntynyt itsetuntemus ja itsensä hyväksyntä lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia.  
Omien arvojen pohjalta tehdyt tietoiset valinnat arjen pienissä ja isommissa asioissa lisäävät elämän merkityksellisyyttä ja tuovat mielekkyyttä ja tyytyväisyyttä.

Karu totuus on, mutta samaan aikaan myös onni ja autuus, että vaikka kaikki tuki ja ammattiapu on tilanteesta ja tarpeesta riippuen ehdottoman suositeltavaa, loppujen lopuksi vain jokainen meistä itse voi tehdä ne tietoiset valinnat, jotka muuttavat elämäämme ja suhtautumistamme siihen.

 

Kiitos kun luit, ja tuplakiitos jos haluat jakaa tämän artikkelin eteenpäin aiheesta kiinnostuneille!

 Marjaliisa

PS. Tilaa maksuton Palauttava läsnäolohetki 15 min harjoitusvideo käyttöösi klikkaamalla tästä!

 (Kirjoitus on julkaistu 1 . kerran 11/2017)