Maksuton Stressinhallinnan opas

Stressinhallinta - tämän päivän tärkein elämäntaito? Osa 1

burnout suorittaminen uupumus
Avartamo blogi Stressinhallinta osa 1
Osa 1/2
Uhkaako sinua uupumus? Kärsitkö stressioireista?

On taas se aika vuodesta, jolloin useimpien tahti kiihtyy niin töissä kuin kotonakin täyteen vauhtiin. Päivät voi täyttyä tappiin asti tehtävistä ja rutiineista samaan aikaan kun kaamos pimentää päivää ja vie voimia.

Haaveiletko, että arkeen mahtuisi enemmän tasapainoa, merkitystä ja elämäniloa? Kaipaatko enemmän arvojesi näköistä elämää?
Jos koet, että arkesi täyttyy suorittamisesta ja selviytymisestä, eikä levolle ja itselle tärkeille asioille tunnu ikinä riittävän aikaa, tai et enää osaa edes kaivata niitä, on korkea aika pysähtyä asian äärelle.

 

Stressi kuuluu elämään

 

Nykyelämä vaatii yhä enemmän itsensä johtamisen taitoja meiltä kaikilta.
Aikamme hektisyydessä stressinhallinnasta on tullut välttämätön elämäntaito, josta huolehtiminen on jokaisen omalla vastuulla.  24/7 kulttuuri, jatkuva virta impulsseja, työn ja vapaa-ajan rajan hämärtyminen, nopeasti muuttuva ja teknistyvä maailma vaatii meiltä aivan uudenlaisia elämäntaitoja.
Tarvitsemme kaikki entistä enemmän taitoa vaalia omia rajojamme ja hyvinvointiamme ja kykyä tehdä entistä tietoisempia valintoja.

Stressinhallinnan avaintaitoja ovat vahva itsetuntemus ja tietoisuustaidot. Niiden avulla oppii tunnistamaan omia tärkeitä arvojaan ja rajojaan. Kun oma kartta ja kompassin suunta on selkeä, kyky tehdä tietoisia valintoja vahvistuu ja navigointi elämän aallokoissa helpottuu.

”Et voi hallita meren aaltoja, mutta voit oppia surffaamaan niillä.”
Jon Kabat-Zinn

On hyvä muistaa ja mieltää, että stressi on myös elämää ylläpitävä ja eteenpäin vievä voima!
Elimistömme elintärkeä hälytysjärjestelmä toimii edelleen aivan samalla tavalla ja samoista syistä kuin luolamiesaikoina, suojellakseen meitä vaaralta taistele tai pakene -reaktiolla.
Stressin aiheuttajat vaan ovat tänä päivänä aivan toiset kuin luolamiesaikoina, samoin ne elämäntaidot ja tavat, joilla voimme purkaa ja palautua stressistä.

Stressi kuuluu elämään.
Sitä ei voi poistaa, mutta sen kanssa voi tulla sinuiksi.

 

Burn out – sinne ja takaisin

 

Sairastuin itse kymmenisen vuotta sitten sinnikkääseen suorittamiseen.
Riittämättömyyden tunteen riivaamana yritin täyttää omia ja muiden odotuksia.  Elämääni oli kasautunut pitkäaikaista stressiä ja paineita monella osa-alueella samaan aikaan, mutta ohitin sujuvasti kehoni ja mieleni varoitusmerkit.  Koin ne huonommuutena, jota yritin paikata puskemalla vaan eteenpäin päivästä toiseen kuin jumiin juuttunut autopilotti päällä.  Siitä oli ilo ja keveys kaukana.
Kärsin tilanteesta, ja niin varmasti myös läheiseni. En vain tiennyt muusta – eikä tietenkään ollut voimia eikä aikaa pysähtyä pohtimaan!

Pitkittynyt unettomuuskierre ja sen muassa muut kehon ja mielen oireet kapeuttivat pikkuhiljaa elämäniloani, myös omaa arviointikykyäni ja kykyäni nähdä pidemmälle. Sitä yritti vain selviytyä kaikesta.
Lopulta pitkä ja hidas matka pysähtyi burn outiin kuin seinään. Siitä tuli stoppi, joka ei enää kysellyt vaan heitti polvilleen elämän edessä ja teki selväksi, ettei umpikujasta ollut mitään paluuta entiseen.  Oli löydettävä aivan uusi orientaatio elämälle ja itselle.

 

Jokainen loppuun palamisen kokenut tietää,
että sairastuminen uupumukseen on kaikkea muuta kuin sankaritarina
 ja että siitä toipumisen tie on pitkä.

 

Kirjoituksen osa 2/2  löydät tästä: Navigointitaitoja elämän aaltoihin

 

Koskettaako aihe sinua?

Tilaa tästä maksuton oppaani
Stressinhallinnan ABC -sinuiksi stressin kanssa