Rentoutta ja stressinhallintaa arkeen!
Viikonloppukurssi 30.-31.03.2019

 

 

Kaipaatko lisää tasapainoa, voimia ja iloa arkeen? 

  • Onko sinun vaikea pysähtyä ja rentoutua tähän hetkeen?
  • Huomaatko kiirehtiväsi jatkuvasti?
  • Suoritatko mekaanisesti arkea kuin autopilotti päällä, kilpaa kiireen kanssa?
  • Odotatko viikonloppua, lomaa tai eläkepäiviä, jolloin viimeinkin olisi aikaa niille asioille, joita kaipaat, merkitystä ja iloa?

 

 

 

 

Tämä viikonloppu on sinua varten, jos:

  • Koet, että stressi kapeuttaa elämääsi
  • Sinulla on stressiperäisiä oireita, jotka kuormittavat kehoa ja mieltä.
    Esim. niskaa ja hartioita kivistää, leukaperät kireinä, kärsit ärtyneisyydestä, hajamielisyydestä, keskittymishäiriöistä, univaikeuksista, ruoansulatusvaivoista tai muista henkisistä tai fyysisistä stressioireista.
  • Arkesi tuntuu puurtamiselta ja selviytymiseltä, eikä tehtävälista tunnu tekemällä loppuvan.
  • Sinun on vaikea rentoutua, eikä ilolle ja muille tärkeille asioille ja harrastuksille tunnu löytyvän aikaa.

 

Viikonlopun ohjelma perustuu Jon Kabat-Zinnin MBSR-menetelmään (Mindfulness-based stress reduction) eli rentoutus- ja stressinhallintamenetelmään hyväksyvän tietoisen läsnäolon avulla.

Jon Kabat-Zinn (1944-), ennaltaehkäisevän lääketieteen professori, Massachusettsin yliopistollisen sairaalan stressinhallintaklinikan perustaja, aloitti 1970-luvulla kehittämään MBSR-menetelmää aluksi pitkäaikaissairaiden kivun ja stressin hoitoon. Tutkittujen myönteisten vaikutusten ansiosta menetelmä on vuosikymmenten aikana levinnyt ympäri maailmaa kivun ja stressin hoidosta myös mm. urheiluvalmennukseen, työelämään ja osaksi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ylläpitämistä.

Mitä kurssilla tehdään?

Kaiken A ja O: olet ennen kaikkea treffeillä itsesi kanssa. Harjoitamme pienessä ryhmässä ja rennossa ilmapiirissä, koska tällä kurssilla ei suoriteta vaan sallitaan.

Viikonlopun aikana tutustut johdannon, pohdintojen ja läsnäoloharjoitteiden kautta omaan stressiisi, sen hallintaan, säätämiseen ja hoitoon.
Kurssin painotus on käytännön harjoitteissa ja omakohtaisen kokemuksen kautta avautuvassa havainnoinnissa ja oivalluksissa.
Harjoitteet ovat yksinkertaisia liike- ja meditaatioharjoitteita, jotka sopivat kaikille.
Pysähdymme tähän hetkeen ja havainnoimme rauhassa omaan harjoituksen keskittyen kehon ja mielen tuntemuksia erilaisin tietoisuusharjoittein sekä liikkuen, istuen että makuulla lampaanvillaisilla joogamatoilla.

Ohjelma

La klo 10-16 (ruokailutauko klo n.12.30-13.30)

  • Johdanto ja tutustuminen läsnäoloharjoitteisiin (istumameditaatio / kehomeditaatio / liikemeditaatio)
  • oman kehon ja mielen havainnointia (stressi/rentous: tuntemukset, reaktiot, toimintatavat)
  • hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittaminen arjessa (ns.epämuodollinen harjoittaminen) jokapäiväiset ja -hetkiset mahdollisuudet pysähtyä arjessa.

Su klo 10-16 (ruokailutauko klo n.12.30-13.30)

  • läsnäoloharjoitteita (istumameditaatio / kehomeditaatio / liikemeditaatio)
  • hyväksyvän tietoisen läsnäolon harjoittaminen ja vakiinnuttaminen omaan elämään,
    tietoisuus vapaista valinnoista ja vastuusta elämän eri osa-alueilla (työ, ihmissuhteet jne.)
  • harjoittamisen jatkamisen haasteet, motivaation ylläpitäminen


Vaikutukset suoraan arkeen ja syvemmälle!

Kurssi antaa avaimia ja työkaluja suoraan arkeesi vietäväksi ja valmiudet jatkaa itsenäistä harjoittamista kurssin jälkeen.
Tietoisuustaitojen harjoittamisella on tunnettuja syvällisiä vaikutuksia:
Säännöllisillä liike- ja läsnäoloharjoitteilla on tutkitusti kokonaisvaltaisia myönteisiä vaikutuksia mm. stressiperäisten sairauksien ja niiden oireiden hoidossa (uupumus, unettomuus, lihaskireydet, ruoansulatushäiriöt ym.).

Säännöllinen harjoittaminen lisää tunnetusti myös mm. rentoutumiskykyä, itsetuntemusta ja itsensä hyväksyntää.  Nykytieteen ansiosta mm. meditaation pysyviä myönteisiä vaikutuksia aivoihin on todennettu luotettavin tutkimuksin. Tietoisuusharjoitusten ylläpito edistää tutkitusti myös stressin varhaista tunnistamista ja toimii myös uupumisen ja depression kohdalla herkkänä uusiutumista ehkäisevänä hälytysjärjestelmänä.

 

Kurssin käyneiden kokemuksia:

" Hyvät käytännön harjoitteet, asiasisällöt ja keskustelut. Erittäin hyvin ohjattu, että ryhmäläiset pysyivät asiassa."

"Erittäin mukava, miellyttävä, jämäkkä asiansa osaava ohjaaja olet. Hyvä ilmapiiri!"

"Odotukseni täyttyivät. Parasta oli hiljentyminen, rauhoittavat harjoitukset, jaksotus (paussit. ym) ja itsetuntemuksen lisääntyminen.
Kiitos Marjaliisa varmasta tavasta ohjauksessa, ei pääse tulemaan liikaa rönsyjä."

" Todella hyvä kurssi! Selkeä ja konkreettinen sisältö. Meditaatio- ja joogaharjoitukset oli hyviä. Samoin yhteiset keskustelut."

"Kurssi ylitti odotukset, toivoin vinkkejä stressinhallintaan ja sain niitä ilman suorituspaineita, mitkä yleensä tulee mukana."
Sain kurssilta vahvistusta siihen, että olen oikealla tiellä, ymmärrystä MBSR:stä, oivalluksia, tietoa."

"Lempeä, avoin ilmapiiri, hyvä tunnelma. Osaava, ammattitaitoinen vetäjä. Jalat maassa -asenne, huumori. Kiva kun oli pieni ryhmä." 

"Sain kurssilta toivoa ja uusia keinoja. Kurssi antoi enemmän kuin odotin."
"Sain kurssilta paljon uusia ajatuksia ja työkaluja. Hyvä johdonmukainen ja rauhallinen tapa edetä. Hyvä ope:)"

 

Haluatko lisätä rentoutta, merkitystä ja elämäniloa arkeen - ja välittää sitä myös ympärillesi?

Stressinhallinnasta on tullut yhä tärkeämpi elämäntaito meille jokaiselle. Taito hallita ja säätää stressiä lisää rentoutta, merkitystä ja elämäniloa itsellesi ja heijastuu lähellesi; se on siis myös merkittävä ympäristöteko!

Aika: 30.-31.3.2019

Paikka: Avartamo-tila, Kadetintie 19, 00330 Hki (Munkkiniemi)
Hinta: 195 e
Kurssi sisältää äänitteet harjoitteista ja kirjallisen materiaalin tukemaan itsenäistä harjoittamista kurssin jälkeen.
Tee- ja hedelmätarjoilu.
Paikalla on lampaanvillaiset joogamatot, huovat ja tyynyt.
Mukaan tarvitset vain rennot, väljät vaatteet, muistiinpanovälineet ja avoimen mielen!

Ilmoittaudu mukaan, olet lämpimästi tervetullut juuri sellaisena kuin olet!

Varaa paikkasi ilmoittautumalla tästä!
(huomaa ystävällisesti, pienryhmä, max 8 hlöä).
Ilmoittautuminen on sitova 22.3.2019 jälkeen.
Esteen sattuessa kurssin voi myös siirtää toiselle henkilölle.

Askarruttaako sinua jokin asia? Kysy lisää, tavoitat minut: marjaliisa@avartamo.fi tai soittaen 050-3210903

Marjaliisa

****
Ohjaaja Marjaliisa Majavesi, on logoterapeutti LIF® ja MBSR-menetelmään kouluttautunut mindfulness-ohjaaja CFM®. Marjaliisalla on taustalla oma kokemus burn outista ja siitä toipumisesta MBSR -menetelmän tuella. Lisäksi yli kymmenen vuoden jatkuva omakohtainen kokemus tietoisuustaitojen (mindfulnessin) harjoittamisesta.
Marjaliisa on vuodesta 2011 lähtien ohjannut MBSR-menetelmää ja tietoisuustaitoja yksityisohjauksena, ryhmille ja kursseina, myös yrityksille ja organisaatioille. Kokemusta myös erityisryhmien ohjaamisesta.

Tilaa maksuton Stressinhallinnan ABC - sinuiksi stressin kanssa -opas, opas toimii oivasti orientaationa kurssille!