Maksuton Stressinhallinnan opas

Alkaako koronakaamos sinustakin tuntua maratonilta?

avaimia arkeen koronakaamos myötätunto itseä kohtaan tasapaino
Avartamo blogi- Alkaako koronakaamos sinustakin tuntua maratonilta?

Lämpimästä syksystä oli iloa pitkään, mutta nyt vuoden pimein aika alkaa tuntua jo maratonilta, ehkä sinustakin?

Luonto valmistautuu talven hiljaiseloon ja saa meidät luonnostaan kääntymään enemmän sisäänpäin.  Koronakaamoksessa saattaa käpertyä omiin oloihin ihan liikaakin, kun monet menot ovat kokonaan jäähyllä. Tässä päivien viiletessä ja iltojen pimetessä huomaan itse ainakin tarvitsevani extrapanosta tasapainon ja valoisan mielen vaalimiseen tällä maratonilla.

Jos matalapaine tuntuu valtaavan mieltä
ja asettuvan taloksi, et ole yksin!

 

Miten lisätä valoa ja virtaa?

Myötätuntoinen asenne itseä kohtaan auttaa irrottautumaan alakulon otteesta ja tekemään asioita, joista saa voimaa, valoa ja iloa. Ja toiminta usein muuttaa tunteen.
Mikä ikinä tuokaan hyvää oloa ja mieltä; luonto, lukeminen, kuntoilu, kokkailu, taide, toisten auttaminen, lepääminen, läheisten kanssa oleilu.
Tai ihan vaan kynttilän sytyttäminen.

Tietoiset läsnäolon hetket; ankkuroituminen tähän hetkeen auttaa irtaantumaan mielen pyörteistä tai syvänteistä. Mikä ikinä onkaan tilanne, voi kiireen tai huoltenkin keskellä auttaa itseään tuomalla tietoisesti huomion niihin asioihin, jotka ovat hyvin tässä hetkessä.
Se voi olla niinkin konkreettista kuin huomio siitä, että on ruokaa jääkaapissa (ja että minulla on jääkaappi!) tai on puhelin, jolla voi soittaa tai viestiä. Tai sekin, että on lämpimät talvivaatteet, joissa lähteä ulos kävelylle.
Välillä voi tehdä ihmeen hyvää havahtua huomaamaan, ettei mikään, yksinkertainen ja arkinenkaan asia, elämässä ole itsestäänselvyyksiä.  Tai se, että olemme, elämme ja hengitämme tätä hetkeä, tässä ajassa.

 

Huomion tietoisella suuntaamisella hyviin asioihin ei ole tarkoitus paeta
tai kieltää huolia, kipua tai vaikeita tunteita,
vaan huomata se hyvä,  joka myös on totta ja läsnä, tässä ja nyt.

 

Isomman kuvan näkeminen voi lämmittää sydäntä monella tapaa, se voi  auttaa näkemään itsensä ja tilanteensa myös osana suurempaa kokonaisuutta ja vähentää erillisyyden tunnetta.

 

Omat tärppini

Listasin alle omia tapojani, joilla vaalin tietoisia läsnäolon hetkiä arjessa ja autan itseäni esim. ”vaihtamaan vaihdetta” kesken päivän tai rauhoittumaan illalla.
Toivottavasti saat näistä tukea ja ideoita, joita soveltaa itsellesi sopivina omaan arkeesi:

  • Liikeharjoitus. Mikä vaan sopiva venytys- tms. oma hyvä ja hoitava liikesarja, joka on helppo  tehdä pitkin päivää (kun vaan muistaa!).  Joko hitaana rauhoittavana tai nopeampana virkistävänä.

  • Hiljainen hetki. Sen ei tarvitse olla erikoinen. Pieni pysähdys, jossa asetut hetkeksi hiljaisuuteen, istuen, maaten tai seisten, suljet ehkä silmäsi, ja annat itsellesi luvan vain olla. Virittäydy vaan seuraamaan hengitystä sellaisena kuin se virtaa ja samalla aistimaan kehon tuntemuksia ja viestejä ilman sen kummempia tavoitteita. Kellon voi laittaa esim 3 min/ 10 min päästä soimaan, jottei sitä tarvitse vilkuilla/pelätä nukahtamista.

  • Kirjoitushetki. Pidän yöpöydällä muistikirjaa, johon kirjoitan mitä mielen päällä on, joskus vain muutaman ajatuksen, joskus pidemmän purkauksen. Joskus kiitollisuuden aiheita, joskus idean tai toiveen, rohkaisun tai esim. lupauksen itselleni.

  • Lukuhetki. Aika, jolloin voi asettua lukemaan kirjaa, viisauksia, runoja tai muuta kiinnostavaa muutaman sivun oikein ”luvan kanssa”, ehkä jopa teekupin tai pienen herkkupalan kanssa:)

  • Luontohetki. Luonto on aina lähellä ja ottaa avosylin vastaan, pienikin piipahdus vaikuttaa monella tasolla kehomieleen; laskee stressitasoa, virkistää, laajentaa perspektiiviä.


Tietoinen läsnäolon hetki on myötätuntoinen ele itseä kohtaan.
Sillä voi auttaa itseään tasapainoon,
virkistymään tai rauhoittumaan,
mitä kehosi ja mielesi siinä hetkessä kaipaakaan.

 

Valoa ja voimia talven tuloon <3
Marjaliisa

PS. Jos kaipaat tukea elämän haasteisiin, lue lisää Kartta ja Kompassi mentoroinnista  ja ota yhteyttä, sovitaan aika maksuttomalle kartoituspuhelulle.

Kirjoitus on julkaistu 11/2020