Kartta ja kompassi kohti syvempää merkitystä, tasapainoa ja elämäniloa

  • Logoterapeuttista ohjausta elämän valinnoissa, muutoksissa ja haasteissa
  • Mindfulness-ohjausta tietoisuustaitojen vahvistamiseen
  • Stressinhallinnan ohjausta

Mentoroinnin viitekehykset:

IMG_0578

Logoterapia

Avartaa näkökulmia
elämän risteyksissä, valinnoissa ja haasteissa

Viktor E. Franklin (1905-1997) kehittämä logoterapia perustuu tarkoituskeskeiseen elämänfilosofiaan, joka korostaa ihmisen henkistä ulottuvuutta ja potentiaalia, vastuuta ja vapautta elämän valinnoissa.

taivas

MINDFULNESS (MBSR)

Vahvistaa tietoisuustaitoja ja stressinhallintaa

Jon Kabat-Zinnin (s.1944) kehittämä
rentoutus- ja stressinhallintamenetelmä
hyväksyvän tietoisen läsnäolon avulla
(Mindfulness-based stress reduction, MBSR)

kivet

Asahi Health®

Monitasoinen liikesarja vaalii ja vahvistaa kehon ja mielen yhteyttä

Suomalaisten ammattilaisten kehittämä
monitasoinen, palauttava, ennaltaehkäisevä
ja hoitava terveysliikunta perustuu liikesarjoihin, joissa kehon ja mielen viisautta vaalitaan itämaisen ja länsimaisen terveysliikunnan perinteitä yhdistäen.

IMG_4629

Seasonal Yoga

Vuodenaika-ajatteluun perustuva jooga vahvistaa ja hoitaa kehoa ja mieltä kokonaisvaltaisesti

Seasonal  Yoga on hathajoogaa,  jossa korostuu perinteisen kiinalaisen terveystiedon perusajatus luonnon ja vuodenaikojen vaikutuksista energiaamme ja elimistöömme.

IMG_0299

Tilaa Avartamon uutiskirje

Ilmoittaudu postituslistalleni ja saat maltillisin väliajoin sähköpostiisi tietoa, josta toivon olevan sinulle hyötyä ja iloa. Yhteystietosi pysyvät luottamuksellisina ja voit milloin vain poistua listalta.

pihakukka (3)

Avartamo Facebookissa

Hei!
Miten sinä vietät viikonloppua ja palaudut arjesta? (Ellet ole töissä:)
Onko vapaa-aikasi virkistävää?
Haluaisitko vähentää arjen kuormittavuutta?
Löytää keinoja stressin säätöön ja lisätä rentoutta ja iloa arkeen?

Olen kirjoittanut Stressinhallinnan ABC -sinuiksi stressin kanssa -oppaan juuri sinulle!

Tilaa maksuton oppaasi tästä:
mailchi.mp/24e539a78a75/tilaa-stressinhallinnanabc-maksuton-opas

Iloa ja rentoutta viikonloppuun!🙋‍♀️
... See MoreSee Less

View on Facebook

Miten sinä otat vastaan uuden päivän?

Kannattaa kokeilla tätä, etenkin jos päiväsi usein alkaa kiirehtien jo herätessä tai ihan päinvastoin et meinaa päästä peiton alta. Tai jos tuntuu, että nouset aamuisin liian usein väärällä jalalla.

Sovella vaikka viikoksi itsellesi tätä ihan simppeliä testiä, mitä muuttuu/muuttuuko mikään omassa arjessa ja moodissa, jos aloitat aamusi pienellä tietoisella hetkellä.

Sen voi tehdä esimerkiksi näin:
1. Laita herätessä saman tien kelloon ajastus vaikka 3 minuutille.
2. Venyttele vähän jäseniä ja asettu hyvään istuma-asentoon vaikka nousematta ylös, ihan siinä sängyssä nojaa vasten tai muussa miellyttävässä ja lämpimässä paikassa.
3. Virittäydy ensin vain seuraamaan omaa hengitystä, keskity sen kulkuun ja virtaan.
4. Siirrä huomio sitten skannaamaan ja aistimaan eri puolilta kehoa nousevia tuntemuksia:
mitä tuntemuksia aistit jaloissa juuri nyt, aisti niiden asentoa ja tuntemuksia, varpaat, sääret, polvet, tunne takamuksen painon tunne alustaa vasten... selän asento ja tuntemukset (lämpö, kiristys, tms.).. hartiat, niska... vatsan tuntemukset, (rento, kireä, kurnii tms .... jne) miten hengitys kohoaa ja laskee vatsan ja rintakehän alueella.
4.Jää seuraamaan hengitystä ja sen virtaa kunnes kello soi.

Eli 3 minuuttia! tai 5 tai 10, mitä vain sinulla on tähän aikaa.

Et tarvitse kuin avoimen kiinnostuneen mielen itseäsi kohtaan.
Sinun ei tarvitse pyrkiä mihinkään eikä suorittaa mitään.

Voi olla, että viikon kuluttua haluatkin jatkaa aikaa 30 minuuttiin! Ehkä huomaat, että haluat lisätä muita juttuja aamusettiisi, esim.venyttelyjä, tai aikaa kirjoittaa ylös ajatuksia ja ideoita, runoja tai ties mitä.😉

Kutsuuko testiviikko sinua? Onko sinulla mielenkiintoa ja 3 minuuttia aikaa päivittäin kokeilla ja katsoa miten pieni päivittäinen tietoisuusharjoitus vaikuttaa sinun kohdallasi?

Lisää vinkkejä maksuttomassa Stressinhallinnan ABC- sinuiksi stressin kanssa- oppaassani. Olen kirjoittanut parikymmensivuisen oppaan pohdintatehtävineen juuri sinulle, joka haluat tutustua syvemmin itseesi, stressiisi ja sen tekijöihin ja vaikuttaa omaan stressinhallintaasi.

Tilaa tästä oma maksuton opas:
mailchi.mp/24e539a78a75/tilaa-stressinhallinnanabc-maksuton-opas

Navigiontitaitoja elämän rasteille.
Lisää iloa, merkitystä ja tasapainoa elämään!
www.avartamo.fi
... See MoreSee Less

View on Facebook

Tekisikö mielesi talviunille? Kaipaatko lepohetkiä, rennompaa arkea? Haluaisitko hidastaa vauhtia?

Jos arki meinaa viedä sinua pyörteisiinsä ja syödä voimasi ja ilosi, on aika pysähtyä:

Stressi kuuluu elämään.
Sillä on myös oma elintärkeä elämäämme suojeleva hälytys- ja viestitystehtävä, jonka usein unohdamme.
Stressiä ei siis voi poistaa, mutta sen kanssa kannattaa tehdä sinunkaupat.

Olen kirjoittanut maksuttoman stressihallinnan ABC -sinuiksi stressin kanssa -oppaani sinulle, joka haluat oppia säätämään stressiäsi, tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä itsessäsi ja arjessasi.
Parikymmensivuinen opas pohdintatehtävineen auttaa syventämään itsetuntemustasi, löytämään omat avaimesi stressinhoitoon ja lisäämään iloa, merkitystä ja tasapainoa elämääsi.

Tilaa maksuton oppaasi tästä:
mailchi.mp/24e539a78a75/tilaa-stressinhallinnanabc-maksuton-opas

"Ihastuin Avartamon nettisivuihin ja tilasin mielenkiinnosta Stressinhallinnan ABC oppaan. Se oli todella miellyttävä yllätys. Paljon asiaa stressimekanismeista ja niiden vaikutuksesta ihmiseen. Aina ei tule ajatelleeksi, miten voi tehdä hallaa itselleen tahtomattaankin. Oppaassa on myös ohjeita siihen, miten oman stressinsä voi tunnistaa ja mitä sitten voi tehdä. Ja miten jatkossa voi oravanpyörän hetkeksi pysäyttää. Suosittelen lämpimästi!" Anita Ahonen

"Helppolukuinen ja maanläheinen opas, joka ei anna valmiita vastauksia vaan laittaa konkreettisesti pohtimaan motiiveja ja syitä omassa toiminnassa." Marjut P

Navigointitaitoja elämän rasteille. Lisää iloa, merkitystä ja tasapainoa elämään!
www.avartamo.fi
... See MoreSee Less

View on Facebook

“Sain uusia näkökulmia ja ideoita. Oli kiinnostava keskustella asioista eri tasolla kuin olen tottunut psykoterapiassa tai kotona."
"Opin ajattelemaan asioita uudella tavalla."

Hernesaari
Kevät, Logoryhmä palautetta (luvalla, anonyyminä)

"Kotoisa ja rento tila, lattialla istumiset tyynyineen. Johdonmukainen ja johdateltu keskustelu. Avoin ilmapiiri ja turvallinen olo."

"Sain kurssilta ahaa -elämyksiä ja uusia välineitä omien elämänasenteiden tarkasteluun."

"Hieno yhteisöllinen kokemus työstää asioita ryhmässä mutta silti omalla tavallaan."

kukka
Logoryhmään osallistuja palautetta (luvalla anonyyminä)